Lily Place, een vrouw gehuld in evenveel mysterie als de artefacten die ze verzamelde, was een prominente figuur in de wereld van kunst en oudheden aan het begin van de 20e eeuw. Geboren in een vastgoedfortuin in Minnesota, leidde ze een leven dat continenten en culturen omvatte. Ze verhuisde eind 19e eeuw tussen Minneapolis en New York City voordat ze haar zinnen zette op Egypte.
In de jaren twintig werd Lily Place een sleutelfiguur in de kunstwereld en schonk ze talloze artefacten aan het Minneapolis Institute of Art (Mia) en andere musea. Haar bijdragen, voornamelijk verzameld tijdens haar reizen door het Nabije Oosten, omvatten honderden amuletten, beeldjes en mummiekartonnages. Haar tijd in Caïro viel samen met de opening van het graf van koning Tut in 1922, wat haar passie verder aanwakkerde en resulteerde in een toename van haar donaties.De collectie van Lily Place was een product van haar tijd en weerspiegelde de fascinatie van die tijd voor het exotische en het onbekende, zoals blijkt uit salonseances en het uitpakken van mummies in de salon. Als onafhankelijke vrouw, een geweldige shopper in de Suq en een schatzoeker stuurde ze haar vondsten terug naar musea als Mia, het Metropolitan Museum of Art in New York en het Arizona State Museum in Tucson.
Helaas was het lot van haar verzameling niet zo duurzaam als haar passie voor verzamelen. In de jaren vijftig begon Mia's toenmalige directeur Richard Davis veel van Place's donaties te verkopen, waarbij hij voorrang gaf aan moderne kunst boven oudheden. Deze beslissing leidde tot de verspreiding van ruim 4.500 objecten, vaak goedkoop en zonder goede herkomst verkocht. Davis nam uiteindelijk ontslag, maar tegen die tijd was de nalatenschap van Place verduisterd en waren haar collecties losgekoppeld van haar naam.
Lily Place overleed in 1929 in Londen en heeft nooit de verspreiding van haar collectie meegemaakt. Desondanks erkende het Minneapolis Institute of Art haar als een van zijn 'meest genadige en liberale weldoeners'. Haar verhaal is, net als de oude artefacten waar ze zo van hield, een tapijt van intriges en avontuur, verweven in de kunstwereld van het begin van de 20e eeuw. Haar bijdragen, hoewel nu verspreid, blijven een bewijs van haar avontuurlijke geest en haar belangrijke rol in het verzamelen en bewaren van artefacten uit het Nabije Oosten.